Jom follow kami untuk kemaskini terkini

Friday, March 26, 2010

Asal usul facebook!

Ini merupakan perjalanan hidup penuh mencabar yang dilalui oleh saudara web kita yang sekarang telah melonjak naik dengan begitu popular dengan pantas dengan mencapai rakan-rakan yang berbilion-bilion.hahaha
Alkisahnya begini..
Facebook sape yang tak kenal Facebook kan?? Sampai Perdana Menteri kita pon sendiri menjoinkan diri kat Facebook nih..artis-artis dan juga ahli-ahli perniagaan yang lain..huhu
Facebook merupakan sebuah rangkaian sosial peribadi berjaya dilahirkan di hadapan sebuah PC di Harvard University di Cambridge, Massachusetts yang saat ini dilonjakkan sebagai rangkaian sosial terbesar kedua melintasi MySpace yang telah lama jalan sendiri. Kejayaan ini dimulai dari menjadi rangkaian eksklusif untuk kelompok mahasiswa sebagai sebuah halaman besar untuk diakses oleh orang-orang dari semua kalangan. Jom kita tengok detik-detik setiap yang dilalui oleh Facebook kita ini sampai berjaya melonjak ke atas sehingga popular ke pelusuk dunia.



Pada 4 Mac 2004 - Pelancaran Facebook sebagai rangkaian sosial eksklusif untuk mahasiswa dari Harvard University..membuatkan semua pelajar dari Harvard University dapat mengakses Facebook dari Universiti mereka untuk tujuan pembelajaran.
Pada 18 Februari 2004- Separuh daripada Harvard tubuh mahasiswa mendaftar dengan Facebook.
Pada Mac 2004 - Facebook berjaya mencapai sehingga Yale, Stanford dan Columbia.
Pada Mei 2004 – Facebook telah menambah ahli universitinyer kepada 30 lebih universiti di dalam rangkaian.
June 2004 –  Zuckerberg (bapanya si Facebook) dan syarikatnya berpindah ke Palo Alto, California di mana mereka telah menyewa sebuah rumah baru dan memindahkan semua harta-harta pangkalan operasi mereka
June 2004 – Beberapa minggu selepas pemindahan ke Palo Alto, California, Zuckerberg bekerja dengan Sean Parker yang telah memperkenalkan pelabur Facebook  yang pertama, Peter Theil dengan $ 500 juta dana.
Pertengahan tahun 2004 -  Beberapa bulan kemudian selepas pelaburan Theil, Friendster cuba untuk membeli Facebook pada harga $ 10 juta yang kemudian ditolak oleh bapanya Zuckerberg
Accel Mitra pula mengajukan pelawaran setelah ditolak Friendster, pengambilalihan yang pasti akan didapat oleh Facebook sebanyak  $ 12.7 juta daripada wang pra-penilaian daripada $ 100 juta.Tetapi, akhirnya Facebook tidak menerima tawaran itu..dia menolak..Kasihan Accel Mitra..hahaha .( ayat yang pening)
Pada Ogos 2005 – Facebook telah membeli nama domainnya yang sebenar “FACEBOOK” sebanyak  $ 200.000, menjatuhkan nama domainnyer yang sebenar  bertajuk “The” daripada nama aslinya “The Facebook”. (belit ayat betul..huhu)
Pada September 2005 - Facebook membuka keahliannya untuk Pelajar Sekolah Menengah disana..huhu
Pada Oktober 2005 – “The birth of Facebook’s popular photo sharing” telah diperkenalkan oleh Facebook.
Pada Mac 2006 - Viacom menawarkan $ 750 juta untuk Facebook bagi pengambilalihan tetapi  tidak berjaya diperolehi persepakatan dengan Zuckerberg.
Pada Musim panas 2006 – Yahoo pada awalnya merupakan rakan kongsi lisan dengan Zuckerberg terhadap pengambilalihan pemilikan syarikat pada label Facebook yang melabur sebanyak $ 1 bilion ke $ 800 juta yang jatuh kembali ke $ 1 bilion  harga saham kerana kemelesetan pada masa itu.
Pada Ogos 2006 – 3 tahun kontrak telah ditandatangani antara Facebook dan Facebook Microsoft menyatakan bahawa Microsoft akan menjadi pembekal dan penjual iklan di laman mereka dalam pertukaran pendapatan.
Pada 26 September 2006 – Facebook membuka keahlian untuk semua orang dengan alamat email yang sah pada usia 13 dan lebih tua.
Dan pada Oktober 2008 – Facebook telah dicipta secara rasmi dan syarikat mereka akan menubuhkan pejabat pusat antarabangsa mereka di Dublin, Ireland.
Huhuhu..begitu lah antara rintangan yang terpaksa dihadapi oleh Facebook untuk menuwujudkan diri mereka di laman internet nie dan semakin melonjak naik dan mungkin akan mengalahkan Friendster dan Myspace..huhu..
Disini pula aku akan tunjukkan bilangan ahli yang telah menyertai mengikut turutan tahun..huhu
2004
  • Disember
Facebook reaches nearly 1 million active users
2005
  • Disember
Facebook reaches more than 5.5 million active users
2006
  • Disember
Facebook reaches more than 12 million active users
2007
  • April
Facebook reaches 20 million active users
2008
  • Ogos
Facebook reaches over 100 million active users
2009
  • Disember
Facebook reaches over 350 million active users
Dan bilangan ini terus meningkat dan terus meningkat dan terus meningkat..huhuhuhu
Sekian sahajalah asal usul tentang Facebook nih..
Nak tau lebih lanjut..korang wiki la sendiri..huhu..

0 comments:

Post a Comment